Friday, August 17, 2007

Assistant-directors in Cinema.


Allal El Alaoui and Mohammadine El Hamoudi




Sanae El Alaoui.


One of the major artistic and technical jobs in cinema is the job of assistant-director. He is along with his boss the director, script girl, production designer and producer, the important man on the set. He is charged with scheduling scenarios to organize shooting days; see also strip boards and complete and continuous connections with the director in order to focus on story-boards, timings , technical cuts known as decoupage technique and also direction of actors .The assistant- director is responsible to find accommodations for either technical crews, make-up vehicles, actors cars on the set and this is made by his continuous efforts to visit places to pinpoint climate difficulties ,energy problems, finding responsible of the set, decors and spotting places where to put camera and lightening before beginning to work.
.
Assistant-director is the future would-be director so he is to go through technical and artistic stages such as becoming the third assistant, the second and finally the first assistant- director which allows him or her immediately to become a director .Assistant-directors in Morocco are fervently working in the south because the air is not polluted so photography is highly resolute and besides scenery is prehistoric, marvellous and inspiring. Assistants are well paid only when working with foreigner companies usually Hollywood attaché, but they would not enjoy the same pay with their native companies, because both the mentality and the budget are different, although the task is so hard either in cinema or television .Those who are protected professionally are those who hold professional cards given by a CCM commission (see www.ccm.ma). Assistant-directors, according to many interviewed, sometimes do the job of the director either he or she lucks information, imagination or simply the director loses the line or gives access to his assistant to direct because this latter is good and trustful. Working with foreign directors, assistants sometimes refuse to continue working because usually scripts have offensive lines containing ideological, political sayings against Islam or their country (see our article on racist cinema.)(
Allal El Alaoui).

Allal EL Alaoui.





LOCATION,Spotting

Qui répère ?

- Réalisateur.
- Assistant-realisation.
- Chargé de prod ou assistant de prod.
- Régisseur général ou régisseur.
- Directeur de la photo.
- Décorateur.
- Ingénieur du son.
- Responsable technique ou chef de car.

LES LIEUX DE TOURNAGES

Chercher des lieux correspondant aux critères artistiques du programme.

- Déterminer les responsables du lieu
- Déterminer le type de lumière : 3200/5600ko (artificielle, naturelle)
- Repérer l’orientation (nord-sud est-ouest) les conditions climatiques et tendance météorologiques, les horaires du lever et du coucher du soleil et les horaires des marées…
- Faire le point sur l’énergie électrique disponible (compteur local, compteur temporaire, groupe électrogène).
- Repérer les différentes nuisances pouvant gêner le futur tournage : le voisinage,les bruits divers permanents ou non permanents ( route,avion,trains,écoles,travaux etc.…) les restrictions et réglementations d’action et d’usage,les servitudes.Attention aux repérages effectués les jours fériés pendant lesquels certains activités n’ont pas lieu ( moyens d’accès,bases militaires..)
- Vérifier l’accessibilité des lieux repères (moyens d’accès, conditions de circulation…)
- Hauteur, largeur de porte.

LA LOGISTISUE

- Autorisations (de tournage, d’accès, d’émissions de nuisances…)
- Hébergement (Hotels, caravanes, tentes, locations…) / tarifs, capacité, agrément…
- Restauration, catering, (cantine ambulante) / tarifs, capacité, agrément…
- Communication (Téléphne, fax, cybercafé, ligne temporaire, ligne spécialisée, téléphone cellulaire-GSM (vérifier l’émission –réception de tous les opérateurs faisceaux satellitaires…)
- Stationnage (parkings avec ou sans gardiennage, voitures ventouses).
- Gardiennage de certains lieux, service d’ordre.
- Lieux servant de stockage (décors, matériel technique…)
- Lieux destinés au maquillage, à la gestion des costumes (fiction).

LES RESSOURCES LOCALES

- Personnes ressources pour certains rôles et pour la figuration e/ou pour des dépannages divers (téléphones, artistiques, artisanaux…)
- Elèments de décors (matériaux, accessoires, coustumes…)
- Techniques additives : échafaudages, praticables, système d’élévation…)

LES OUTILS DU REPERAGE

- Appareil photo et/ ou mini caméscope et enregistreur audio.
- Système de mesure : décamètre, mètre, jambes, niveau.
- Système d’orientation : boussole, GPS.
- Petit matériel du bureau : chemises, papier quadrillé, papier en-tête, crayon, gomme…
- Listes avec adresse et téléphone de toute personne pouvant être impliquée par la production.
- Carte géographique des lieux destinées à établir les itinéraires (carte routières,carte d’état major au 1/50 000 ou 1/25 000 ).
- Guides divers,annuaires spécialisés.






SCHEDULING
INTRODUCTION
Dépouillement et plan de travail sont liés.
Quand on modifie un élément dans le « BREAK DOWN SHEET », toutes les informations se
reportent sur le « STRIP BOARD » ou plan de travail.
PRESENTATION
SCHEDULING est la continuation informatique d’un dépouillement et d’un plan de
travail manuel tel que vous pouviez le faire à l’aide d’un plan de travail à baguettes
ou d’un tableur « Excel ».
L’intérêt de SCHEDULING est qu’une fois le dépouillement renseigné, il vous permet
de dresser des listes de toutes les catégories rentrées, ex : Acteurs, véhicules, et
même accessoires, d’avoir des formes de plans de travail différentes, en ligne,
verticales, horizontales, et d’arriver jusqu’à éditer une feuille de service.
Une fois rentrée, aucune information ne peut se perdre.
Mais encore, SCHEDULING est le seul format de plan de travail international




QUESTIONS INEVITABLES DU SCRIPT ET ASS-REALISATEUR

- Son directe ou bien play-back
- La batterie sera en scène oui ou non ,
- Energie ?
- Chaises suffisantes ?
- CD ou DVD du sujet.
- Câblages ?
- Camera portables ?
- Tenue d’artistes ?
- Repas ? Transport ? Hébergement ?
- Start List ?
- Loges W C.
- Type de lumières ?
- Micro enceinte ?
- Son/ façade
- Sortie de la table son right /left ou multipistes.
- Moniteurs pour le directeur du photo et ingénieur son.
- Parking.
- Base à roulette.
- Camera, focus.
- Titres chansons /nombres de sujets.
- Génériques.
- Plan d’implantation
- Planning.
- Coté court jardin.
- Plans des cameras
- Durée
- Tables sont vides ? verres ?
- Présence du speaker ou speakerine.
- Effets lumière.
- Combien de magnétoscope.
- Feuille de service.
- Praticables, tours.
- Objective 40/60 long –focales.
- Grand angle.
- Grue (type louma ou autres)
- Pull - cam (grue)
- Grue 6 m ou 7 m type ( extra-crane).
- Cassettes : DV et IMX.
- Lecteur IMX ( fiction ).


Assistant Director.
AKA: AD, First Assistant Director, 1st Assistant Director, 2nd Assistant Director
An assistant director's duties include tracking the progress of filming versus the production schedule, and preparing call sheets.
A First Assistant Director is responsible for the preparation of the shooting schedule and script breakdown used to plan the shooting of a film or television show. The AD works directly with the Director to manage of the minute to minute operations on the set during the process of filming, as well as co-ordinating the necessary communication of details of future operations as the filming progresses. Other duties include tracking the progress of filming versus the production schedule, observing all rules related to union crafts, labor contracts and location agreements, maintaining safety on the working set, and working with the Unit Manager to keep operational costs within the budgeted plan.
A Second Assistant Director is responsible for information distribution and reporting, cast notification and preparations during the shooting process, recording of all data relative to the working hours of the crew and cast, management of the background cast (atmosphere or "extras"), preparation of call sheets, production reports,and other documentation. When needed, the Second Assistant Director can assume the duties of the First Assistant Director on a temporary basis
. (IMDB)