My weblog tackles subjects of Moroccan cinema,but it also makes comments on intelligent one.
Monday, October 27, 2025
Aicha by Sanaa El Alaoui awarded by cinemagoers
Tangier, October 17-25, 2025
Under the High Patronage of His Majesty King Mohammed VI, may God assist him, the 25th edition of the National Film Festival was held from October 17-25, 2025, in Tangier, at the prestigious Palace of Culture and Arts.
The announcement of the winners by the FNF juries, composed of highly experienced professionals, brought this anniversary edition to a close. After screening all the films in the official festival hall, in the presence of their technical and artistic teams and the public, the four juries announced this year's awards during a joyous closing ceremony. The awards are distributed among the four competitions, as follows:
A -Compétition Long-Métrage de Fiction :
1) Grand Prix : LA MER AU LOIN de Said Hamich Benlarbi
2) Prix de la production : LE LAC BLEU de Daoud Aoulad Syad
3)  Prix spécial du jury : ex aequo : MAUVAIS TEMPS de El Ghazouani Madane et   EVERYBODY LOVES TOUDA de Nabil Ayouch
4)  Prix de la première œuvre : MAUVAIS TEMPS de El Ghazouani Madane
5)  Prix de la réalisation : Said Hamich Benlarbi, pour son film LA MER AU LOIN
6)  Prix du scénario : Abdelmjid Seddati, El Houcine Chani et Daoud Aoulad Syad pour le film LE LAC BLEU
7)  Prix du 1er rôle féminin : Nisrine Erradi pour son rôle dans EVERYBODY LOVES TOUDA de Nabil Ayouch
8)  Prix du 1er rôle masculin : Abdenbi Beniwi pour son rôle dans MAUVAIS TEMPS de El Ghazouani Madane
9)  Prix du 2ème rôle féminin : Rym Foglia pour son rôle dans LA MER AU LOIN de Said Hamich Benlarbi
10)  Prix du 2ème rôle masculin : Omar Boularkirba pour son rôle dans LA MER AU LOIN de Said Hamich Benlarbi
11)  Prix de l’image : Virginie Surdej pour le film EVERYBODY LOVES TOUDA de Nabil Ayouch
12)  Prix du son : Nassim El Mounabbih et Said Radi pour le film EVERYBODY LOVES TOUDA de Nabil Ayouch
13) Prix du montage : Ilyas Lakhmas pour le film LES COMMANDEMENTS de Sana Akroud 
14) Prix de la musique originale: Mourad Zdaidat pour le film LE LAC BLEU de Daoud Aoulad Syad
Le jury a attribué une mention spéciale au film LES COMMANDEMENTS de Sana Akroud 
 
B -Compétition Long-Métrage Documentaire :
1) Grand Prix : FIERS, SUSPENDUS ET OBSTINES de Mohamed Akram Nemmassi
2) Prix spécial du jury : ex aequo : I WILL REMEMBER YOU de Mohamed Rida Gueznai, et LES MILLE ET UN JOUR DU HAJJ EDMON de Simon Bitton
3) Prix de la Création : THE DEPARTURE de Sidi Mohamed Fadel El Joummani
Le jury a attribué une mention spéciale au film PRISONNIERS DE L’ATTENTE de Loubna El Younssi 
 
C -Compétition Court-Métrage de Fiction et Documentaire :
1) Grand Prix :  L’MINA de Randa Maaroufi
2) Prix spécial du jury : MIROIR A VENDRE de Hicham Amal
3) Prix du scénario : Ayoub Layoussifi et Yamina Zarou pour le film CHIKHA
Le jury a attribué une mention spéciale au film AICHA de Sanaa El Alaoui 
 
D- Compétition Films d’Ecoles et Instituts de Cinéma au Maroc
1) Grand Prix : LES TANGEROIS de Achraf El Afia
2) Prix spécial du jury : LE DERNIER SILENCE de Mahmoud El Asri
Le jury a attribué une mention spéciale au film AU GRE DU VENT de Ines Lehaire 
 
En ce qui concerne le palmarès parallèle, Prix de la Critique, décerné par l’Association Marocaine des Critiques de Cinéma, et Prix des Ciné-Clubs, attribué par la Fédération Nationale des Ciné-Clubs du Maroc, il est dévoilé comme suit :
Prix de la Critique
Compétition Longs Métrages de Fiction : LA MER AU LOIN de Said Hamich Benlarbi
Compétition Longs Métrages Documentaires : THE DEPARTURE de Sidi Mohamed Fadel El Joummani
Compétition Courts Métrages de Fiction et Documentaires : MIROIR A VENDRE de Hicham Amal
Mention spéciale pour le film L’MINA DE Randa Maaroufi
 
Prix des Ciné-Clubs
Compétition Longs Métrages de Fiction : MAUVAIS TEMPS de El Ghazouani Madane
Mention spéciale BRIDES de Janane Fatine Mohammadi et Abdelilah Zirate
Compétition Courts Métrages de Fiction et Documentaires : FAUSSE NOTE de Rachi Zaki
Mention spéciale au film : AICHA de Sanaa  El Alaoui
 
Aicha by Sanaa El Alaoui awarded in FNF Tangiers
The 25-minute short film "Aisha," produced in 2025 and directed by Polish-based Moroccan director Sanaa Alaoui, offers a bold treatment of the issue of rape from a human and spiritual perspective, avoiding direct rhetoric or melodrama.
The film revolves around a female undergraduate student who is subjected to physical abuse that disrupts the family unit. The tragedy becomes the starting point for a symbolic healing process led by the mother through Gnawa and Jazba rituals, in an attempt to restore her inner balance and rescue her daughter from the cycle of silence and shame.
We open the film to multiple reading levels. On the one hand, it raises the question of the body as a social and political space, and on the other, it invokes the Sufi dimension of Gnawa rituals as a form of symbolic resistance against pain. Music and rhythm transform into an alternative language to speech, where healing is manifested not only in the body but also in the soul, which acknowledges love after denial.
Through its intense visual language and use of light and color, "Aisha" highlights the intersection of violence and tenderness in a mother-daughter relationship, rethinking the concept of motherhood as an act of sacrifice and forgiveness. In this sense, the film represents a journey from darkness to light, from trauma to reconciliation, affirming that love, ultimately, is the deepest form of healing.
The films of the sixth day of the 25th edition of the Tangier National Film Festival confirm that Moroccan cinema is experiencing a period of artistic and intellectual maturity, where the veteran generation meets a new generation of creators in a shared search for a cinematic language that listens to the human being in both his weakness and his strength. From “The Blue Meadow” to “Aisha,” through “My Little One,” “The House of the High,” and “The Six-Month War,” a growing awareness of the importance of social and spiritual issues is evident in the formulation of a visual discourse that goes beyond entertainment to reflect and contemplate. It is a cinema that searches for the Moroccan self in the mirrors of reality and dreams, affirming that the path to light always leads through confronting shadows.

